Blog

Programjaim
Budapest
  • Július 6.

    Magzatkori és születési traumák oldása - Bp

    élményátíró csoport

  • Július 20.

    Családállítás és SzomatoDráma - Péntek

    Lélekszínház

  • Július 21.

    Családállítás és SzomatoDráma - Bp.

    Lélekszínház

Debrecen
  • Július 14.

    Magzati és születési traumák oldása - Debrecen

    élményátíró csoport

  • Július 14.

    Lélekszínház - délután - Debrecen

    Családállítás és Szomatodráma másként

  • Július 15.

    Lélekszínház - délelőtt - Debrecen

    Családállítás és Szomatodráma másként

7 teendő pánikroham esetén

Segítség! Pánikrohamon van! - 7 dolog, amit megtehetsz magadért

2017. szeptember 7.

A pánikbetegség, a pánikroham nem játék. Bármilyen formában jelenik is meg, mindenképpen rémisztő átélni. Hirtelen úgy érzem a testem, lelkem tőlem teljesen független, önálló életet él. Semmilyen ráhatással nem rendelkezem.  Nem csoda hát, hogy szeretném elkerülni és ezért bármit képes vagyok megtenni. De így egy idő után már ez válhat az egyetlen céllommá az életemben. Csak legyen még egy újabb nap roham nélkül. Persze ez általában nem sikerül, hiszen a szorongás óriássá változik bennem és hozza az egyre sűrűsödő pánikrohamokat. Arra eszmélek, hogy csapdába estem és az életem teljesen beszűkült, az emberi kapcsolataim leépültek.

Mitől félek a legjobban?

A pánikbetegség során egy idő után már nem magától a pánikrohamtól, a tünetektől félek, hanem attól, hogy újra megtörténhet. Mint egy kiszámíthatalan szörny, bármikor, bármelyik sarokból elém ugorhat és teljesen védtelen vagyok. Elkezdem átrendezni az életem, nem megyek sok ember közé, mert a legutóbb ott történt. Nem megyek áruházba, mert a legutóbbott történt, nem megyek dolgozni, mert a legutóbb ott történt, nem megyek ki alakásból, mert kint bármikor megtörténhet... Lassan bezárom magam. De a pánikroham otthonra is követ, ott is megtörténik.

Önmagam elől nem futhatok el, a pánik pedig bennem van.

Amikor mégis kibújok az otthonomból és túlélem, hőssé válok a magam számára, kicsit jobban is leszek. Persze általában nem annyira, hogy újra megpróbáljam.

Ami nem hozott megoldást: nyugtatók és antidepresszáns

Forrás: Pexels

aztán kipróbálom az orvosi megoldást, gyógyszereket. Nem leszek jobban, csak nyugodtabban viselem, egy ideig. Bíztatnak szedjek másikat, vagy nagyobb adagot. Ettől pedig zombivá változom, pont ugyanúgy nem élek, mint korábban. Minden alakalommal reszketve nyúlok a gyógyszerért, a látszólagos nyugalomért. Aztán egy szép napon ráébredek:

Nem akarok többé zombi lenni, ennél még félni is jobb volt!

Leállni a gyógyszerről rémálom, zombinak maradni szintén az, rájövök, hogy csak újabb csapdába kerültem. Találkoznom kell azzal a valakivel, akit elveszítettem: önmagammal. Már annyira rerménytelen minden, hogy elszánt vagyok a változásra, a megoldás keresésére. Sokféle utat kipróbáltam és mindegyik segített előre haladni az utamon. Először csak ritkábbá váltak a rohamok és megtanultam velük együttélni. Később aztán gyakorlatilag meg is szűntek. Ma már se gyógyszert, se pedig rendszeres segítői támogatásra nincs szükségem.

Ismerősek ezek a gondok, gondolatok?

Arra bíztatlak, hogy NE add fel! Biztosan van megoldás. Ha az egyik technika nem segített, akkor keress másikat! Ha az egyik támogatónál nem találtad meg a biztonságod, akkor keress egy másik segítőt magadnak. A pánikbetegség kezelésének több útja is lehetséges.

Az utat csak Te tudod végigjárni!

A segítődtől támogatást, biztonságot, megértést ésbátorítást kaphatsz. Ő lesz az, aki az általa képviselt módszerek segítségével végigkísér a folyamataidon egészen a gyógyulásig.

Mi az, amit önmagadért tehetsz?

  1. Segítségkérés: Keress segítséget magadnak, egyedül nem biztos, hogy sikerülhet változtatni.
  2. Mozgás: Ha fizikailag lehetséges, keress magad számára egy mozgásformát, amit szívesen végzel. Ha lehet a kezdeti időszakban, ne úszás és futás legyen, hanem olyan mozgásforma, ami a figyelmed is igényli. (Labdajátékok, tánc, jóga, pilátesz, csikung, tai-chi,stb.)
  3. Feszít-szorít: Ha érzed a szorongást, szorítsd ökölbe a kezeidet, feszítsd meg az összes izmot a testeden, olyan hosszan és annyi ideig, amíg csak tudod, aztán lazíts. Ha szükséges ismételd meg többször is!
  4. No koffein: Ha lehet kerüld a kávé (koffeines italok) fogyasztását, előfordulhat, hogy erősíti a szorongásodat. (Ha nem érzel különbséget, akkor nyugodtan visszatérhetsz.)
  5. Türelem és kitartás: Légy türelmes, nem egy nap alatt érkeztél ebbe az állapotba, a gyógyulás is ugyanígy egy folyamat.
  6. Túl fogod élni: van egy biztos tudás mögötted, mégpedig az, hogy túl tudod élni a tüneteket. Eddig mindig túlélted.
  7. Elmúlik:ha éppen a közepében vagy, jusson eszedbe: mint eddig olyan sokszor, most is fel fog múlni. Ha sikerül itt tartanod a fókuszod pánikroham közben, akkor sokkal kevésbé intenzíven és rövidebb ideig lesz veled a tünet.

De a legfontosabb: Soha ne add fel! - Biztosan megtalálod a megoldást és a kiutat!

Benke Edina

Pánikbetegség kezelése, konzultáció